Matura n' shit

Kristina me pitala što mislim o državnoj maturi. Odgovor je toliko opširan da mi trebaju i slike da vam pokažem emocije koje idu uz to mišljenje. Naime, ja ne mislim da je državna matura sama po sebi loša ideja. Pripadam onim generacijama koje su studirale s totalnim debilima koji su u srednjoj školi bili odlikaši, i bila je nekako javna tajna da ne ocijenjuju sve škole svoje učenike isto (lako je moguće da što bolje ocjene date svojim učenicima, to će vaša škola imati veći broj upisanih na fakultete), i da ocjene koje učenici donesu iz škole nisu mjerilo znanja. Dakle, slažem se da nam je potreban sustav koji funkcionira, mjerilo, a ne da svaki profesor odokativno određuje ocjenu. Međutim, kao i sve ostalo u ovoj državi, ni sustav državne mature ne funkcionira. A bilo je to i za očekivati. Mislim li da je moguće da se to promijeni? Hm... Da pokušam pogoditi? Pogledam u kavu? Hoće li se išta promijeniti?

Neće. Dajte ljudima pravila i oni će uložiti silnu energiju kako da ih zaobiđu, kako da izigraju autoritete, kako da nadmudre sustav. Da se ne bi slučajno saznalo da već godinama zaključuju ocjene eci-peci-pec metodom.
Već prve godine na državnoj se razini dogodio (namjerni) propust, kad su neke glavešine zaključile da nije moguće da x škola iz manjeg grada ima bolje rezultate od neke druge zagrebačke škole, pa su diskretno y školi proslijedili određene materijale. Onaj tko radi u školi, zna o čemu pričam. Iz godine u godinu, sigurna sam, događaju se slične stvari. Ako ništa drugo, onda obratite pozornost na sivu zonu- privatne škole u kojima profesori pomažu vlastitim učenicima na samoj maturi. To je ono što znam sigurno. A događa li se to i u ponekoj javnoj, državnoj školi... Pa... Ne bi me čudilo. Jer ako oni pomažu svojoj djeci, pa što ne bismo i mi pomogli svojoj! Objektivnost? Down the toilet.
Da nastavim... Sama koncepcija ispita državne mature jasno pokazuje da je svima forma bitnija od sadržaja. Ajmo sastaviti ispit koji će izgledati pametno! A zapravo to nije. S profesionalne strane gledano, meni nisu jasni ciljevi takvog ispita. I ovdje mislim na zadatke!
Ono što su učinili jest da većina škola svoje učenike ne podučava normalno, nego ih 4 godine priprema za jedan jedini jebeni test, koji je sastavljen debilno i za debile, što će reći, škole 4 godine učenike uče kako da budu debili. Jer budimo iskreni, profesor koji radi svoj posao temeljito i kako treba, ne treba svoje učenike posebno pripremati za maturu. Oni su spremni taj shitty ispit riješiti sjedeći na zahodu u 10 minuta. To što velik broj mojih kolega kurca zna o svom poslu, već je drugi par cipela. Naravno, na kraju ispaštaju djeca, jer ih profesori nisu pripremili na to da samo zato što su do sad na državnoj maturi bila 3 pitanja iz jezika, ne znači da ih ove godine neće biti 30. I što nitko sastavljajući taj ispit ne pomisli: "Hm... Hajde da sastavim inteligentan ispit gdje će učenici moći pokazati svoje znanje", nego svi valjda misle, trljajući samodopadno ruke: "Ovo je mojih 5 minuta slave. Ajde da sastavim maksimalno zajeban ispit koji nema veze s mozgom, u kojem se traže sasvim kretenske informacije od djece!"
Državna matura pokazala nam je još nešto (što do sad, kao, nismo znali). Pokazala nam je da reforme uvode ljudi koji pojma nemaju o ovom poslu. Da, na svakom se projektu nađe ime nekog nastavnika koji još radi u nekoj školi, ali... Ti su ljudi ili toliko impresionirani činjenicom da su ih pitali za mišljnje, ili rade u školi toliko različitoj od svih škola u kojima sam ja radila i svih škola za koje sam ja čula. Ili su delusional. Ništa što se uvede u naše školstvo nije razrađeno kako treba. 90% promjena je samo nečije pogrešno usmjereno dokazivanje. Preostalih 10% bi možda bilo korisno, kad bi bilo provedivo u uvjetima u kojima radimo, ili kad bi nam bilo objašnjeno kako da od točke A dođemo do točke B bez da budemo u nekoj vrsti prekršaja čineći to. Frustrirajuće, kažem vam.
Naravno, sustavu i profesorima ne pomaže činjenica da danas ljudi svoju djecu odgajaju... Pa... Ne znam kako da to lijepo kažem. Jednostavno, svi roditelji misle da su njihova djeca genijalci, a da su nastavnici neprijatelji njihove djece. Divim se, i ne mogu dovoljno opisati koliko se divim ljudima zaposlenim u osnovnim školama.
Osnovne škole su pakao. Plain and simple. Rad u osnovnoj školi- najgorih mjesec dana u mom životu. S posla drito na podvezivanje jajovoda. Nepismeni osmaši koji svi planiraju upisati gimnaziju, bez ikakvih znanja i talenata, zatvorenih umova bez želje da ih ikada otvore... Kriste, dajte mi moje vodoinstalatere i plinoinstalatere, oni su barem svjesni koliko su bedasti. I barem im mogu upisati ocjenu bez da mi se pola njihove familije naviruje preko ramena. I ne moram trpiti njihove bahate ispade.
Hm... Sad pogledam što sam sve napisala i pomislim da bi se mnogo mojih kolega naljutilo na ovakav komentar. Strangely enough...

Primjedbe

  1. Koliko sam shvatila vi bar imate neki ispit,kod nas polaganje mature je cista formalnost. Svi obavezno polazemo srpski (odnosno pisemo sastav na neku temu,koje su iste vec godinama), drustveni smer bira da li ce da polaze engleski ili ruski (radi se prevod teksta nekog), a opsti smer, odn. prirodni, pored jezika moze da bira i matematiku da polaze ( gde jedino neko moze da pokaze neko znanje) I jos branimo maturski rad, koji pisemo iz predmeta koji sami izaberemo i temu sami mozemo da biramo. Samo debil ne moze da polozi maturu i stvarno ne znam da li se to u istoriji nase skole nekome desilo. Plus te ocene se nigde ne pisu, ne znace mi nista i ne pomazu pri upisu na fakultet,jedino sto tvrde da sami procesi polaganja toga,treba da nas nauce i da nam pokazu kako ce nam biti na fakultetu i kako ce to tamo izgledati.

    OdgovoriIzbriši
  2. u biti mi je žao kad čitam ovakve stvari, jer ne vidim napredak kojem sam se valjda nadala.ja sam išla u gimnaziju u vrijeme (ili sam imala sreću da su i profesori bili takvi) kad se pokušavalo naučiti klince nečemu. imala sam sreće što je barem nekoliko profesora ulagalo trud u to da naučimo razmišljati, i da razmišljamo izvan zadanih okvira. sad kad ovo čitam, kombinacija roditelja koji projiciraju vlastite neostvarene snove, djece koja su sve samo ne jednostavna, i profesora kojima se ili ne da predavati i mijenjati se, ili drugačije gledaju na poziv..ne znam..ta djeca su ljudi koji će držati ovu državu i društvo za 20 godina. odgajamo generaciju idiota.

    OdgovoriIzbriši
  3. sa svime se slažem u potpunosti!

    OdgovoriIzbriši
  4. Trebali su ostaviti maturu kakva je bila - svaka škola polaže svoje predmete a ako želiš na fax koji ima predmete koje ti nisi imao na maturi, polažeš prijemni za fax.

    Jer, počevši od računanja ocijena - totalno nije fer. Neki tamo trgovac proletio sve razrede s 5.0 i automatski ima bolje šanse za upad na fax nego ljudi koji su u težim strukovnim školama ili gimnazijama imali solidne četvorke a znaju 10x više nego ovaj iz trgovačke.

    A ako se toliko brinu za pravdu, nek uvedu ispite kao i u americi - nema usmeno, samo pismeno. Pa ne dobiješ peticu ili jedinicu ovisno jer profesoru ili profesorici dobar ili loš dan, nego po zaokruženim odgovorima.

    Logika i naše školstvo = nula bodova.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kod nas je matura još takva i to mi je totalno ok. Ocjene koje dobiješ na maturi ti pomažu pri upisu, ali se računa sveukupan prosjek i uspjeh na prijemnom. Znači vrednuje se sav trud. Jedna od rijetkih stvari kojoj nemam zamjerke

      Izbriši
  5. Matura je po starom. Opsta gimnazija - Bosanski, Engleski i matematika + odbrana maturskog No, sada su ukinuli prijemne na fakultetima. Bar je tako bilo prosle godine. Zjajno!

    OdgovoriIzbriši
  6. Ja mislim da tebe treba postaviti za ministricu prosvjete.Ti bi to tako sve sjajno dovela u red.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. krajnje sam nesposobna dovesti išta u red. a i nije mi to posao.

      Izbriši
  7. Kod nas u BiH se rade maturski radovi, nešto kao malo obilniji seminarski. Ali kako sam ja išla u Katolički školski centar, koji radi pola po našem, pola po hrvatskom sistemu, radila sam te maturske testove koji su obična glupost - pogotovo je glupost to dati u BiH gdje ni jedna druga škola nema iste testove, pa se ne može uspoređivati. A još je gore što su nam dali pitanja, odgovore smo naučili i to nam je došlo na testovima. Peglancija bespotrebna, mislim da to nisu ni gledali na prijemnom na faksu. Ali sad će nastati zbrka, kao što reče Lady Isis, ukinuli su prijemne. Ja to još uvijek ne mogu da pojmim, ali dobro.

    OdgovoriIzbriši
  8. Ako je poenta bila napraviti farsu, onda standing ovations za obrazovni sistem. Uspeli su u potpunosti.
    Mi smo polagali srpski usmeno i pismeno, engleski usmeno i pismeno +maturski rad (predmet si mogao da biras, ali ne i temu) i kao visnja na vrhu - test opste kulture (gde te zadese pitanja zbog kojih treba malo i mozak ukljuciti a ne samo uciti napamet)
    Jedna stvar mi nije jasna - svake godine se trude da naprave kao neki napredniji sistem, a opet na kraju ispadne da iz srednje skole izlaze poludebilna deca, potpuno nepripremljena za fakultet..a aspiracije do neba..
    I posle krivi prosvetni radnici..

    OdgovoriIzbriši
  9. Wooow hvala na odgovoru! Nisam očekivala da ćeš cijeli post napisati o tome. Svaka riječ ti je na mjestu i opet kažem, što sam već i rekla kad sam prvi puta došla na tvoj blog, da je barem pola profesora kao ti bilo bi nam bolje :)
    Matura je sprdnja i ne znam kako ću slijedeće godine to proći, ali samo pozitivno razmišljanje i sve će biti u redu :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Ja ću opet nreći da ti se divim. Ja jedva preživim instrukcije, i to samo zato što podivljam i onda mi k'o bubica sjedi i prati svaku moju riječ. S druge strane, kad ponavljamo ono što smo radili jučer, a on me blijedo pogleda i indiferentno procijedi "nznm, n sjćm s", e, pa, lansirao bih ga kroz prozor.

    I jučer i danas sam pričao s ljudima o tome (valjda oko cijele te priče o maturi) i stvarno mislim da ja to ne bih mogao. Pogotovo u doba kad roditelji istovare djecu kao da je to boravak i očekuju da ih se odgoji i pripremi za bijeli svijet.

    Tu kod mene je neki klinac curi skoro odgrizao nos. Ni a ni b. Krasno. I onda se pitamo zašto se klinci klince prebijaju na smrt pred školama. Nemamo dovoljno zatvora i domova. Uz isprike svim pedagozima, takvima nema dovoljne kazne.

    Fuj.

    OdgovoriIzbriši
  11. ja sam srecom maturu polagala jos po starom sistemu, a i to je bilo stresno, vjerujem da je njima jednako. osobno mislim da im je drzavna matura olaksala stvari ako nista bar jer se ne moraju dvaput masovno zivcirat, jednom za maturu, a jednom za prijemni. mislim da se previse zale, a premalo uce. sustav je ocajan, ali mislim da se ipak mogu iz njega izvuc i dobre stvari samo oko je netko voljan, problem je sto su takvi malobrojni

    OdgovoriIzbriši

Objavi komentar

Popularni postovi