Sve je lako kad si glup - dio treći : Na rubu pameti (epilog ljudskoj gluposti)

Einstein je rekao da su dvije stvari beskonačne, Svemir i ljudska glupost, i da za Svemir baš nije siguran. Hubbard je rekao da genij može imati svoje granice, ali da glupost nije toliko hendikepirana. Krleža pak da je ljudska glupost mračna snaga, kaotična sila pratvari, koju ljudi još nisu svladali. Rekao je:  

Glupost je nebeska sila koja djeluje kao teža ili kao svjetlost, kao voda i, uopće, kao svemirski elemenat. Glupost je sama u sebe zaljubljena i njeno je samoljublje bezgranično. Glupost se je zaogrnula dostojanstvom i pozivima, zvanjima i činovima, glupost nosi zlatne lance lordmajorske i zvekeće ostrugama i kadionicama, glupost nosi cilindar na svojoj veleučenoj glavi
...

Krleža je veći genij od Einsteina, ali to je samo moje malo, nevažno mišljenje. Ali prosto mi je nevjerojatno da se od početka svijeta do danas nije ništa promijenilo, i da je glupost uvijek lijepo zapakirana, a da se pamet povlači okolo po čudnim mjestima, u čudnom društvu, proviruje iza stupova i skriva se u kutevima soba...

Jer što je drugo pamet ljudska danas, ako nije živčani nemir, zapravo neurastenično zanovijetanje u diluvijalnim prilikama stvarnosti? Mi živčano uznemireni pojedinci, okruženi smo glupanima, kućevlasnicima, vlasnicima tvornica soda-vode, gospodom građanima i malograđanima, koji nose suknene melone na glavi kad se međusobno pokapaju, i što može čovjek ovakvom jednom svom bližnjem sugrađaninu, ovakvom uzor-rodoljubu i članu središnjeg odbora te i te stranke, koji je gradski otac, vijećnik, tvorničar, dobrotvor i javni radnik...

Možda vas je, kao i mene, zatekla vijest da je jedan novi zastupnik u Saboru prijavio ušteđevinu od 55 milijuna kuna. Pazite, ušteđevine! Kako čovjek UŠTEDI 55 milijuna ičega?! Ako čovjek ima 52 godine, i recimo čak da je počeo raditi s 18, kako uštedi 55 milijuna? To je više od 1,5 milijuna godišnje! 125 000 mjesečno! Jesam li dobro izračunala? Čovjek koji dnevno uštedi više od 6 tisuća kuna (računamo li samo radne dane). Više nego ja zaradim u mjesec dana. Čovjek koji se jedva zna potpisati. Ali očito se potpisuje na pravim mjestima. Čuvala sam se nekako priče o politici, pa neću ni sada. Politika me ovdje ne zanima. Ne zanima me Kerum. Zanima me društvo u kojem neka budala uspije uštedjeti 55 milijuna kuna. Trebaš li biti glup da postaneš bogat? Je li to moj nedostatak? Kad pogledam svoj bankovni račun, mogu samo reći da nisam baš toliko pametna. Više od tog društva, zanima me koliko se ljudi zapitalo ovo što sam se ja zapitala. I kada će se konačno svi početi pitati isto.


S ljudima zajedno smrdi, ali je toplo. U samoćama - prazno. Znamo mi vrlo dobro kako zapravo izgleda pod tuđim repom, ali bez toga njuškanja ne može se živjeti.

Pitao Bog Muju: Mujo, želiš li biti lijep ili glup? Mujo odgovori: Bože, ljepota je prolazna, daj ti meni da ja budem glup!
Što mene nitko nije pitao...

Primjedbe

Popularni postovi